Mióta a választójogi reform
napirenden van, gyakran hallani olyan véleményt: a polgárságnak nincs
érdekében, hogy az alsóbb néposztályok és különösen az ipari munkásság
széleskörű politikai jogokhoz jussanak. Sőt, még azok a polgári elemek is,
melyek most a demokratikus reform mellé szegezték le magukat, bizonyos
melankóliával néznek a történendők elébe. Belsőleg úgy érzik, hogy az ipari
munkásság térfoglalása a burzsoázia befolyását gyengíti, s az első lépés azon az
úton, mely a proletariátus diktatúrájához vezet. Sic vos non vobis. Mielőtt tehát körvonalaznánk ama nézetünket, mily magatartást
tanúsítson a polgárság a tömegsztrájkkal szemben, előbb ki kell fejteni azt is,
mily érdekei fűződnek a magyar polgárságnak a választójog demokratikus
reformjához. Mindenek előtt téves az a beállítás, mely a polgárságot, mint
egységes egészet akarja ebben a kérdésben szerepeltetni. A köz- és
magántisztviselők nagy része épp úgy szenved a jogfosztottság és választási
presszió súlya alatt, mint a munkások; az értelmiségi osztály
pedig csekély kivétellel mélyen érzi lealázó voltát annak a helyzetnek, mely őt
a jelenlegi osztályuralom csatlósává és porkolábjává teszi. Az igazi értelmiség
minden demokratikus jogkiterjesztés mellett sokkalta nagyobb befolyáshoz jut,
mint ma, sőt a reform nemcsak a lehetőségeket nyitja meg részére, mint a
munkásságnál, hanem azonnal befolyáshoz és vezető szerephez juttatja. Az
iparosok és kereskedők csak kevéssel vannak jobb helyzetben, mint a munkásság.
Más helyen kifejtettük, hogy a jelenlegi választójog mellett az iparosoknak
67%-a, a kereskedőknek 45%-a nem választó és a
Tisza-Lukács féle javaslat folytán e foglalkozási
ágak 40%-a még mindig nem kap szavazati jogot. Ezek tehát nem idegen ügyért,
hanem a saját
213
fejükért, a saját szavazatukért küzdenek akkor, midőn a kormányjavaslat
ellen foglalnak állást. A 30 éves korhatár, az adócenzus, az elemi iskolai
cenzus elsősorban az ipari munkásság ellen irányul, de az iparosok és
kereskedők szavazati jogán is elvégzi a maga pusztító munkáját. A nyilvános
szavazás fenntartása és a titkos szavazási mód szűk körre szorítása az eddig
felsorolt összes elemekre pedig épp oly káros, mint a
munkásságra, sőt talán még nagyobb mértékben, mert a munkásság szervezettsége a
nyilvános szavazás mellett is fog érvényesülni, ellenben a polgárság teljesen
védtelen bármely oldalról jövő nyomás ellen. A polgárság túlnyomó többségének
tehát a demokratikus választójog éppen úgy érdeke, mint a munkásságnak. Marad a
legfelsőbb réteg: a nagyburzsoázia, a gyárosok, nagykereskedők és a finánctőke
képviselőinek csoportja, melyre nézve a fentebbi alaptétel bővebbi bizonyítást
igényel. A nyugati államok eseményeinek szemlélete azt bizonyítja, hogy a
nagypolgárság és a munkásság közötti politikai szövetség a leggyakoribb jelenségek közé tartozik. Ausztriában az 1911. évi
választásokon a szociáldemokrata-párt és a burzsoázia szövetsége okozta a keresztényszociális-párt bécsi csúfos bukását, mert ez a
párt agrárius politikájával az összes városi elemek haragját magára vonta.
Németországban az 1912. évi választásokon a munkásság és a polgárság együtt
fordult a fekete-kék blokk ellen. A Zentralverband Deutscher Industriellen, a német vas- és bányaipar, a schwereIndustrie érdekképviselete,
mely az uszítás taktikáját a munkássággal szemben a gazdasági térről a
politikába is átvitte, teljesen magára maradt, a Hansabund
és az egyéb jelentős ipari- és kereskedelmi
egyesületek nem hagyták magukat a szociáldemokrácia elleni harcba beugratni és
legtöbbjük kifejezetten állást foglalt amellett, hogy Poroszországban is az
általános, egyenlő és titkos választójog hozassék be.
Belgiumban a szocialista- és liberális-párt a legszorosabb választási és
parlamenti szövetségre lépett, Angliában már hat év óta kormányoz a liberális
polgárság és munkás-párt koalíciója, Franciaországban
pedig a szocialisták és radikálisok együtt vívták meg az egyház elleni
küzdelmet. A legutóbbi orosz forradalom, melyre még részletesebben rátérünk,
szintén érdekes jelét szolgáltatta a munkásság és a nagyburzsoázia
szolidaritásának. A munkaviszony terén kétségtelen az ellentét a burzsoázia és
a munkásság között. A fenti külföldi példák azonban arra mutatnak, hogy ez az
ellentét rendszerint nem olyan erős, hogy a politikai szövetséget kizárja. A
munkásnak a munkaviszony keretein kívül is vannak igen jelentős gazdasági
érdekei. A munkás
214
egyúttal állampolgár, fogyasztó és adóalany is, s ebbéli gazdasági
vonatkozásai valamely adott pillanatban fontosabbak lehetnek, mint a
munkaviszony feltételei. A helytelen adó- és vámrendszer, a közigazgatási
elnyomás épp oly súlyosan érintheti a munkást, mint a munkabér alacsony volta
és a munkaidő hosszúsága, sőt a munkaviszony körében felmerülő ellentétek
legtöbb esetben a fenti okokra vezethetők vissza. Alacsony élelmiszerárak
mellett a munkások viszonylag alacsony munkabérek mellett is tűrhető létet
biztosíthatnak maguknak és az árdrágító vámpolitika szükségszerűen
hajtja őket béremelésre irányuló mozgalmakba. A vámpolitika, adórendszer, gyors
és megbízható közigazgatás és igazságszolgáltatás tekintetében a munkásság
érdekei rendszerint azonosak a polgárságéval. Kulturális tekintetben
pedig ez az érdekközösség még szembetűnőbb, mert a feudális osztályuralom
mellett nem fejlődhetik ki az a kultúra, mely egyrészt a gyáripar
fellendülésének, másrészt a munkásmozgalom terjedésének előfeltétele és amely
előidézője és kísérője volt mindenütt a burzsoázia uralomra jutásának. Az eddig
elmondottak teljes mértékben alkalmazhatók a magyar polgárságra nézve is. Aki
az adóreform iránt most már harmadízben megújult harcot, az élelmiszerdrágaság
és az agrárvédvámrendszer ellen indított mozgalmakat
figyelemmel kísérte, azt látja, hogy ezt a küzdelmet az ipari és kereskedelmi
polgárságnak legelőkelőbb testületei teljesen azonos alapon és gyakran
együttesen folytatták a munkássággal a feudalizmus és a kormány ellen.
Megszívlelendő előzmények tehát már vannak ezen a téren. Épp ily történelmi
szükségszerűség az, hogy a választójog érdekében is együttmaradjanak.
Csak egy becsületes választójogi reform emelheti ki a magyar nagy burzsoáziát
abból a szégyenletes helyzetből, amelyben most van, midőn a mindenkori kormány
engedelmes eszköze. A választójog kiterjesztése elsősorban az ipari és
kereskedelmi rétegeket fogja szavazathoz juttatni, tehát éppen azokat az
elemeket, melyekre a nagyipar képviselői támaszkodhatnak, s akkor érdekeik
megóvását, — mint komoly politikai tényező, — felemelt fejjel követelhetik és
nem lesz szükséges ezért alacsony kortesszolgálatokat
teljesíteni, amire őket mostani elszigeteltségük kényszerítőleg
utalja. A munkás és munkaadó közötti gazdasági ellentét akkor is megvan, ha a
munkásoknak szavazati joguk nincsen, s azoknak, akik félnek, hogy ha a munkások
a parlamentbe bejutnak, a kormány és a nagybirtok felhasználják őket a
polgárság ellen, csak azt mondhatjuk, hogy ez parlamenten kívül is
megtörténhetik. A tapasztalat azt mutatja, hogy ezt a felhasználást a polgárság
legjobban azzal ellensúlyozhatja, ha
215
a munkásság politikai kívánságait támogatja, mert nyilvánvaló
dolog, hogy ideig-óráig a munkásság haladhat a feudalizmussal, vagy
abszolutisztikus kormánnyal együtt, de az ellentét közöttük sokkal állandóbb és
mélyrehatóbb, semhogy a polgárság az ily együttműködést okos taktikájával meg
ne akadályozhatná. Végül egy speciális dologra is fel kell a figyelmet hívni. A
választójogi törvényjavaslat a munkásság egy részének szavazati jogát attól
teszi függővé, hogy ugyanazon munkaadónál két, illetőleg három évig állandóan
munkában legyen. Ez az intézkedés a visszavonás és bizalmatlanság összes
ördögeit rászabadítja az iparra és kereskedelemre, megmérgezi a munkaviszonyt
és ezért a polgárságnak minden erejével azon kell
lennie, hogy a javaslatot megbuktassa.
II.
Sokan elfogadják az eddigi
okfejtést, de hozzáteszik, hogy bármennyire helyes is a cél, abból még nem
következik, hogy a cél elérésére szolgáló minden eszközt helyeseljenek és
támogassanak, ilyen eszköz pedig a tömegsztrájk,
melyet a magyar szociáldemokrata párt arra az esetre helyez kilátásba, ha a
választójogi javaslat jelenlegi alakjában válik törvénnyé. A sztrájk — mondják
— a polgári társadalom létalapjait támadja meg s a polgárság maga alatt vágná a fát, ha ezt a harci eszközt helyesnek ismerné
el, bármennyire is akarja magát a célt. Kétségtelen, hogy a tömegsztrájk csak
végső eszköz és nemcsak a munkaadók, hanem elsősorban a munkások érdekében
volna kívánatos annak elkerülése. Erre azonban a legbiztosabb út, ha a
polgárság megtesz mindent a választójogi javaslatnak és az azt erőszakoló
kormánynak megbuktatására. Bármily csekély a polgárság befolyása
Magyarországon, a jelenlegi kiélezett helyzetben erélyes és egyöntetű fellépése
a küzdelmet eldöntheti. Csupán az a tény, hogy a polgárság bátrabb elemei az
adókérdésben megmozdultak, már azt okozta, hogy igen rövid idő alatt szokatlanul
fényes diadalt értek el és a kormányt csúfos meghátrálásra kényszerítették.
Ha a polgárságnak eddig habozó elemei a küzdők mellé állanak,
a választójogi javaslat bukása biztos. A szociáldemokrata-párt hivatalos lapja
igen helyesen abból indulva ki, hogy ha az ipari és
kereskedelmi centrumok, a városok képviselői kilépnek a kormánypártból, akkor a
javaslat a kormánnyal együtt megbukott: mint a tömegsztrájk elkerülésére
legnyomatékosabb eszközt, azt a felhívást intézte a polgársághoz, hogy
képviselőit a kilépésre bírja rá. Ha a polgárság ezt az aránylag igen csekély
bátorságpróbát és erőfeszítést nem meri megtenni, akkor nem
216
veheti rossz néven, ha a munkásság radikálisabb eszközökhöz nyúl. Mert
ismételten és nyomatékosan rá kell mutatnunk arra, hogy a demokratikus
választójogi reform a feudális Magyarország megdőltét jelenti ugyan, de nem
egyúttal azt, mintha a politikai hatalom az ipari munkások kezébe kerülne. Az
általános választójog törvénybeiktatásának napja a
polgári Magyarország születésnapja lesz, vagy legalább is a burzsoázia
befolyásának rendkívüli emelkedését jelenti. Már pedig jogos és méltányos
kívánság, hogy ezért a polgárság is hozzon valami áldozatot, vállalja át a
rizikó egy részét vagy pedig ha ehhez nincs bátorsága,
akkor engedje a munkásságot cselekedni, ne állítson akadályokat az útjába,
támogassa küzdelmeiket. Alig van a történelemben példa arra, hogy polgári
osztály oly kevés áldozattal biztosíthatja a saját uralmának hajnalhasadását,
mint Magyarországon. A francia, angol, spanyol és olasz forradalmakban a
polgárság a saját bőrét vitte a vásárra és vérének
hullásával fizette meg befolyásának emelkedését. Az amerikai, az 1848. évi
német szabadságharcok nem merültek ki kormányellenes tüntetésekben és néhány
képviselőnek kilépésében, hanem éppen úgy, mint az 1905. évi moszkvai
forradalomban a polgárság a munkásság mellett, sőt gyakran egymagában harcolt a
barrikádokon a feudális és abszolutisztikus
államhatalom ellen. Cromwell round head-jei
otthagyták boltjaikat és műhelyeiket — maga a vezér előbb soha puskát nem vett
kezébe — és csatába szálltak, életüket áldozták, hogy megbuktassák azt a
kormányrendszert, amely az ipar és kereskedelem igazságtalan megadóztatásából
akarta uralmának költségeit fedezni. És ne feledje el a magyar polgárság, hogy
meglévő jogait és befolyását elsősorban az 1848-iki eseményeknek köszönheti,
amikor az összes társadalmi osztályok egyformán tették életüket kockára, hogy a
demokratikus fejlődést és az állami függetlenség minimumát biztosítsák. A
tömegsztrájkot előkészítő munkásság joggal kiálthatja oda a burzsoáziának: De ! A burzsoázia nem kívánhatja azt, hogy minden rizikótól mentesen
repüljön a sült galamb a szájába. Valami kockázatot neki is kell viselni és ha erélyes, bátor fellépésre nem hajlandó, ne
akadályozza azok cselekvését, akiknek meg van a bátorságuk.
III.
Sokan vallják azt az
álláspontot, hogy a polgárság bármennyire is rokonszenvezik a
munkásmozgalommal, elvi okokból nem támogathatja a tömegsztrájkot, mert a
sztrájknak elismerése veszélyes precedenst teremtene
és már csak azért sem teheti meg, mert normális körülmények között a sztrájk a
munkaadók, tehát többnyire a polgárok
217
ellen irányul. Ez a napjainkban nagyon gyakran hallott és olvasott
felfogás struccként dugja homokba fejét a gazdasági élet már kialakult tényei
előtt. A sztrájk, mint gazdasági fegyver, már annyira belenőtt és
beleidegződött ipari szervezetünkbe, hogy annak alkalmazása független attól, vajjon
a munkaadók elismerik-e vagy nem? A sztrájkot — az ipar körében — már
törvényeink és hatóságaink is elismerik, az magában
véve már nem büntetendő, sőt megengedett cselekmény. Sőt, tovább megyünk; nagy
számmal vannak kollektív szerződések, melyek magát a politikai tömegsztrájkot
is elismerik, amidőn kimondják, hogy az általános politikai tömegsztrájk esetén
bekövetkezett munkabeszüntetés a kollektív szerződés megszegésének nem
tekinthető. Lukács László miniszterelnök egyik legutóbbi beszédében
kijelentette, hogy ha munkások gazdasági okokból akarnak sztrájkolni, ez jogukban
áll, de a politikai tömegsztrájk lázadás. A polgárság láthatja ebből, hogy a
kormány mostani szorult helyzetében még azt is megteszi, hogy a gazdasági
sztrájkokra hívja fel a munkások figyelmét, mert ez a kormánynak nem árt,
legfeljebb a munkaadóknak, ellenben a tömegsztrájk a munkaadókat nem károsítja,
de a kormánynak nagyon ártana. Méltó pendantja ez az
eljárás annak az ismert orosz praxisnak, mely az elmúlt évtized folyamán a
munkásokat minden politikai tevékenységtől távol akarván tartani, kormánytámogatás
mellett létesítette az úgynevezett Subatow-féle
törvényes munkásegyesületeket azzal a biztatással, hogy
majd ha sztrájkra kerül a sor, a kormány támogatni fogja őket. A munkásság egy
része fel is ült a félrevezetésnek és mikor később e bizakodás folytán
nagyszámú sztrájk tört ki, a kormány természetesen cserben hagyta őket.* A
magyar munkásság átlát ezen a taktikán, a polgárság
pedig viszont megtanulhatta belőle, hogy a kormány politikai nehézségek
elkerülése céljából, mindig hajlandó a munkásságot a munkaadók ellen kijátszani
s ezzel szemben csak egyetlen védekezés van: a munkásság és polgárság
szolidaritása. Magyarországban épp úgy, mint Oroszországban a helyzet még az,
hogy a munkásság, minden jogból kizárva, nemcsak a munkabér és munkaidő iránti
követelését, hanem bármely más politikai kívánságát is csak a munkaadókon
keresztül sztrájk alakjában nyilváníthatja. Míg a munkásoknak nem akarnak
választójogot adni, addig, ha valamely közigazgatási atrocitás fordul elő, a
munkásságnak nincs más eszköze a sérelem orvoslására, minthogy sztrájkba lép és
ezzel közvetve kényszeríti a munkaadókat arra, hogy a hatóságnál
vagy pedig a kormánynál járjanak közbe és kívánságait teljesítsék.
* Rosa Luxemburg: Massenstreik, Partei und Gewerkschaften. 1906. 14 1.
218
Ezt a puffer-szerepet fogja
eltüntetni a népparlament, amely levezető csatornája lesz minden, a munkásságot
ért politikai sérelemnek és kívánságnak. Azokban az államokban, ahol
demokratikus választójog és abból kifolyólag tisztességes és humánus közigazgatás
van, sohasem fordul elő, hogy a munkások a munkát oly okok miatt beszüntessék,
amelyek miatt a sztrájk akármely magyar vidéki városban szokásos.
IV.
A polgárság magatartására
nézve döntő befolyást kell gyakorolni annak a tudatnak, hogy a tömegsztrájk, —
bármennyire is becses a polgárság támogatása, — meg lesz akkor is, ha a
polgárság nem áll melléje. Sőt, mennél inkább visszahúzódik a polgárság, annál
jobban belehajtja a munkásságot a szélső eszközök alkalmazásába. Mentől inkább
hajlandónak mutatkozik a polgárság a tömegsztrájk támogatására, annál
valószínűbb, hogy arra egyáltalában sor nem kerül, mert a kormány helyzete oly
gyönge, hogy ilyen nagyszabású manifesztációt képtelen ellensúlyozni. A nagy
burzsoáziára nézve pedig az is irányadó szempont lehet,
hogy a kis polgárságnak igen széles rétegei már is nagy szimpátiával nézik a
készülő mozgalmat, napnap után jelennek meg hírek,
hogy kereskedelmi és ipari egyesületek állást foglalnak a tömegsztrájk mellett.
A polgárság felsőbb rétegei tehát ezeket az állásfoglalásokat megakadályozni
nem tudják és csak maguk ellen keltenek gyűlöletet, ha
saját jól felfogott érdekeik ellenére gyávaságból, vagy pillanatnyi haszonra
való számításból minden áron a kormány megrekedt szekerét akarják tolni. S
legyünk tisztában azzal, hogy a tömegsztrájk támogatása nem jelent óriási
áldozatokat a munkaadók részéről. A néhány napi munkaszünetelés egy üzemnél sem
fog gazdasági tönköt előidézni; egyszerű számvetés dolga az egész, minden
gyáros, kereskedő, vagy kisiparos kiszámíthatja koronákban és fillérekben,
mennyi veszteséget jelent reá nézve az üzem szünete. Azt hisszük, a pontos
számvetés a polgárságot meg fogja győzni arról, hogy még pénzértékben kifejezve
is igen olcsón vásárolja meg saját jövendő politikai befolyását. Ha a polgárság
a tömegsztrájk mellé áll, ennek két irányban lesz reánézve közvetlenül hasznos
eredménye. Meg fogja elsősorban akadályozni azt, hogy a sztrájk egyes
iparágakban vagy üzemekben gazdasági harccá fajuljon és a sztrájkolók
munkabérre és munkaidőre vonatkozó követelésekkel
álljanak elő. Továbbá meg lesz az a rendkívül kedvező hatása, hogy mérsékelni
fogja a sztrájk tónusát és szükségtelenné fogja tenni
az alkalmazandó eszközök túlhajtását. Minél szélesebb mértékű a polgárság
támogatása, annál biztosabb a sztrájk
219
impozáns és békés
lefolyása, annál valószínűbb oly megállapodások létrejötte, mely szerint a
sztrájk alól bizonyos közüzemek, világítás vízvezeték, stb. kivétetnek és a
sztrájkot támogató polgárság vagyonát minden rongálás ellen maga a sztrájkoló munkásság védi meg. Mennél teljesebb mértékben támogatja a
polgárság a tömegsztrájkot, annál jobban halványodik el annak a lehetősége,
hogy véres utcai harcokká fajuljon, mert a kormánynak beavatkozásra ürügye nincsen és nem tolhatja fel magát az egész polgárság
védelmezőjének. A munkásság pedig a végső eszközök
alkalmazásáról szívesen lemondhat, mert a polgárság teljes támogatása a
sikernek nagyobb biztosítéka, mint kétes kimenetelű szabotázs, vagy utcai harc.
A legutóbbi évek története számos felemelő példát nyújt arranézve,
hogy a polgárság miképpen vett részt a munkásság politikai tömegsztrájkjában.
1893-ban az általános választójog érdekében Brüsszelben és a nagyobb vidéki
belga városokban rendezett általános munkássztrájk* a liberális polgárság nagy
rokonszenve és támogatása mellett folyt le és jutott eredményre. Az 1905. évi
októberi orosz tömegsztrájk pedig valóban tüneményes
példáit szolgáltatta egy minden produktív társadalmi osztályra súlyosan
nehezedő korrupt államrendszer elleni küzdelemben a munkásság és a polgárság
szolidaritásának. A sztrájkban nemcsak a munkások, hanem ügyvédek, orvosok,
bankhivatalnokok, gyógyszerészek, papi szemináriumok növendékei, sőt rendőrök
és állami hivatalnokok is résztvettek. Azonkívül az államhivatalnokok, mérnökök, vállalkozók, a
vagyonosabb társadalmi rétegek a sztrájkoló munkások támogatására nagy alapokat
gyűjtöttek. A gyárosok és kereskedők túlnyomó része munkásainak és
alkalmazottainak kifizette a béreket a sztrájk egész tartama alatt, sőt
családjaik segélyezéséről is gondoskodott.** S ez a szolidaritás eddig még
mindig megteremtette a gyümölcsét. Mert ellentétben az
újabbi időkben a kormány félhivatalos lapjai által terjesztett ferdítésekkel
meg kell állapítanunk, hogy úgy a belgiumi, 1893. évi, mint az 1905. évi orosz
politikai tömegsztrájk nagy eredménnyel végződött. A belgiumi sztrájk nyomán az
általános, bár plurális választójog következett, de míg azelőtt 136.000 választó volt, az új törvény alapján 1,400.000 választó
jött két millió szavazattal. A sztrájk előtt egyetlen szociáldemokrata sem volt
a parlamentben,
* Edouard Anselee:
Der Kampf um das allgemeine Stimmrecht in Belgien.
Soc. Monatshefte 1902. 407 és köv. Eduard Bernstein: DerKampf in Belgien und der politische Massenstreik, u. o. 1902. 413
1.
** Roman Stzelzow:
Der politische Massenstreik
in Russland und seine Lehren. Soc Monatshefte 1907. 131. 1. Rosa Luxemburg id. m. 13. és köv. 11.
220
az új választás alapján 28 jutott be. Az 1905. évi orosz sztrájkot
nyomon követte az október 30-iki cári manifesztum,
mely széleskörű választójogot és alkotmányosságot helyezett kilátásba az orosz
népnek. Az 1903. évi belga tömegsztrájk azért nem sikerült,
mert a polgárság, amely még akkor nem érezte annyira a pluralitás hátrányait,
nem támogatta oly mértékben, mint az előbbieket.* Az 1909. évi nagy svéd
sztrájk pedig tisztán gazdasági jellegű volt és elsősorban a munkaadók ellen
irányult.** Kívánatos volna, hogy a magyar polgárság felismerve a helyzet
történelmi voltát, az orosz és belga példát kövesse és mutatkozzon méltónak az
1848. évi harcosok emlékéhez is. Túlságos optimizmus volna azt várni,
hogy a nagyipar érdekképviseletei kifejezetten a sztrájk mellett foglaljanak
állást. Azt azonban meg lehet követelni, hogy tagjaikat az akciókban ne akadályozzák és főképpen ne üljenek fel semminemű uszításnak
és a sztrájkolókkal szemben retorziókkal ne éljenek. A miniszterelnök
csodálkozásának adott kifejezést, hogy miért nem fordulnak a gyáriparosok
hozzá, ő fegyveres erővel megvédene őket a sztrájkoló munkások ellen. A nagy
gyáripar dicséretére már eddig is megállapítható, hogy ennek az uszításnak nem
ült fel. Az orosz gyáriparosok az októberi napok alatt beadvánnyal fordultak a
kormányhoz, melyben tiltakoztak az ostromállapot alkalmazása ellen, s követelték,
hogy a munkások részére biztosíttassék a gyülekezési
szabadság. És midőn a moszkvai kormányzó a gyárosokhoz fordult, hogy milyen
eszközöket tartanának helyesnek a sztrájk megszüntetésére, azzal válaszoltak,
hogy a legjobb rendszabály volna a polgári szabadság és az alkotmány megadása.
Az 1909. évi svéd sztrájk idején a polgári társadalom nagy része ellenséges
indulattal viseltetett a munkások iránt. De amikor a sztrájk befejezése után az
uszítók sajtója kivételes intézkedéseket követelt, akkor a polgári közvélemény
liberálisabb része tiltakozott ez ellen, sőt határozottan követelte, hogy a
kormány közvetítsen egy megegyezést a munkaadók és munkások között. A magyar
polgárság nemcsak demokratikus érzületéről tesz tanúságot, amikor a munkásság
küzdelmét támogatja, de jól felfogott érdekében is cselekszik. Történelmi hiba
volna, ha ezt a kedvező pillanatot elmulasztaná.
* L. erre vonatkozólag Vanderwelde és Rosa Luxemburg
vitáját Neue Zeit 1902. 166., 203., 274. és köv. H.
** Dr. Tänzler: Der Generalstreik in
Schweden 1909. Schriften der Hauptstelle Deutscher Arbeitgeber Verbände.